Nykøbing Realskole

4800 Nykøbing F.

Vordingborg, den  2013

Til Bestyrelsen for Nykøbing Realskole,

Nykøbing F. Realskole, skolekode 369010.

Tilsynsførende: Gert Fosgerau, Dyrehaven 9, 4760 Vordingborg.

Tilsynsbesøg er gennemført:

23. oktober 2012 i

1a, dansk

Undervisningen var velstruktureret og ved timens start gennemgik læreren dagens program med eleverne. Alle eleverne er stort set læsende og var alle meget ivrige for at bidrage til arbejdet med dagens lektie. Læsefærdighederne må siges at være meget gode i betragtning af tidspunktet i forløbet i 1. klasse.

Klassen virkede meget harmonisk og skiftet mellem de forskellige arbejdsopgaver i løbet af timen foregik veldisciplineret og med en god arbejdsro.

Timeblokken sluttede med, at klassen gik til morgensamling, hvor der var en velorganiseret fællessang for indskolingen samt oplæsning.

2a, matematik

Det primære indhold var arbejde med arealer. Dette var en god anledning til også at arbejde med tabeller og en genopfriskning af multiplikationsalgoritmen for større tal.

27. november 2012 i

9.kl., matematik

Der blev arbejdet med selvstændige matematikopgaver med sigte på at forberede eleverne til den kommende mundtlige eksamen i matematik. Dette var den første opgave i klassen med dette sigte og mange af eleverne fik dannet sig et indtryk af de krav, som de skal leve op til, hvis faget bliver udtrukket til mundtlig prøve.

7a, engelsk

I klassesamtalen blev der fra lærerens side stort set kun talt engelsk.

På lydbånd læses der op af en engelsksproget oplæser samtidig med, at eleverne følger med i bogen. Derefter gruppearbejde om historien, hvor eleverne genlæser og finder ord, de måske ikke helt forstår. Der er opgaver knyttet til bogen.

30. november 2012 i

10.kl., dansk

De to klasser har fælles timer og med to lærere knyttet til timen. Der arbejdes med at færdiggøre foldere og artikler. Denne dag er der visse problemer med adgangen til nettet på skolen.

9a, engelsk

Klassesamtalen var for lærerens vedkommende udelukkende på engelsk og mange elever svarede og spurgte ligeledes på engelsk.

Der blev arbejdet med synonymer og derefter oversat til dansk. Fra en CD blev oplæst af Romeo og Juliet og i par blev relationerne mellem personerne i stykket drøftet og slutteligt fremlagt på tavlen.

18. februar 2013 i

8a, historie

Der arbejdes afsluttende med perioden Europas deling efter 1945. Gruppearbejdet foregår disciplineret og skal afsluttes samme dag med et oplæg til, hvorledes advarsler i forbindelse med forskellige former for farligt udslip kan ske i dag sammenlignet med, hvorledes dette var tilrettelagt under Den kolde krigs periode.

8a+8b, dansk

I halvdelen af tiden blev der arbejdet med en færdiggørelse af en delopgave fra et længere forløb tilrettelagt af en studerende i praktik. Opgaven bestod i udarbejdelsen af en reportage.

I den anden halvdel af timen blev et digt, Smil, af Benny Andersen analyseret og drøftet i plenum på klassen.

25. februar 2013 i

6a, engelsk

Der arbejdes i grupper med forberedelsen af fremførelser af en sketch. Eleverne arbejder ihærdigt  og ved fremlæggelsen tales der frimodigt på engelsk og mange sproglige morsomheder og ”misforståelser” går rent ind hos eleverne.

3a, dansk

Lektien til dagen gennemgås på klassen og giver anledning til en del grammatiske øvelser. Der dikteres en diktat og eleverne retter hinandens parvis og registrerer antallet af fejl.

Dernæst øves læsning og timerne afsluttes med en evaluering af dagen og frikvarteret.

28. februar 2013 i

4b, matematik

Der arbejdes med geometri – tegning i perspektiv af kasse med opgivne mål og derefter en række beregninger på samme kasse. Der er tale om samarbejdsopgaver i grupper.

4a og 4b, dansk

Først evalueres det forløbne frikvarter og nogle mindre konflikter fremlægges af eleverne for læreren.

Der laves et oplæg til et emnearbejde om Grønland. Eleverne skal organisere et fælles arbejde i grupper, hvor de ud fra de lærerstillede spørgsmål skal forberede en fremlæggelse af forskellige emner fra Grønland. Eleverne er meget optaget af de fortællinger, der fremlægges i oplægget fra lærerne.

Der laves arbejdsdagbog og grupperne har internt selv foretaget opdelingen af emnet i delemner.

Jeg har gennemlæst læseplanerne på skolens hjemmeside og finder dem generelt i overensstemmelse med de trinmål, der er gældende for den tilsvarende undervisning i folkeskolen. Undervisningen i de besøgte klasser fandt jeg ligeledes i overensstemmelse med de planer, der gælder for skolens undervisning i henhold til dennes læseplaner.

Omgangstonen mellem de ansatte, mellem eleverne og mellem lærere og elever såvel i undervisningen som på skolen i øvrigt bærer præg af en stor bevidsthed om skolens forpligtigelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.

Skolens undervisningssprog er dansk og alle lærere behersker dansk i skrift og tale.

Endnu engang kan jeg i år konstatere som en samlet iagttagelse, at skolens liv og dagligdag fuldt lever op til de forventninger, men som forælder og samfundsborger kan have til den, og at det faglige niveau og de faglige resultater hører til i den gode ende af skalaen for skoler i Danmark.

Gert Fosgerau